perjantai 18. tammikuuta 2013

Dacapo vs. Al Capone ???

SFO ja +17 astetta ja ah niin ihana auringonpaiste. Motellissa haisee lievä tunkka mutta muuten hyvä. Paikka ei tarjoa aamupalaa, mutta käytiin tänään loistavassa paikassa suoraan motellin alakerrassa, nimeltään Peter D's. Paikassa oli töissä kyllä melekonen mamma, hyvällä tavalla. Välillä ei tiennyt että ollaanko Dinerissa vai teatterissa kun täti veti showta siihen malliin että nauruhermot sai kyytiä. Hauskaa! Aamupala oli erinomainen ja maistettiin toki paikan omaa juttua, mustikkapannaria! Päälle aimo kerros kuumaa siirappia ja annos katosi vatsan onkaloihin.
Koska oltiin niin kivoja niin saatiin myös alennusta ja osa tuli jopa täysin ilmaiseksi. Go Finland!

Äpöstyksen jälkeen vyöryttiin autolle ja lähdettiin tutustumaan Alcatrazin vankilasaareen. Lysti maksoi 28 dollaria ja saarelle matkattiin lautalla noin 10 minuuttia. Lauttamatkan aikana saatiin nähdä loistavia maisemia, mm. Golden Gate ja Bay Bridge näkyivät suoraan silmiemme edessä.
Perillä saaressa tutustuimme vankien ja heidän omaistensa, sekä vankilahenkilökunnan silloiseen elämään Audio Tourin avulla. Tourilla edelliset vangit kertoivat arjestaan Alcatrazissa ja ohjasivat meitä liikkumaan paikasta toiseen karmivien sellien seassa. Paikka teki meikäläisiin suuren vaikutuksen monella tapaa. Toisaalta paikka oli karmiva, mutta toisaalta taas äärimmäisen kiehtova ja maisemat saarelta kohti kaupunkia olivat todella kauniit. Todella suosittelemme kaikille, jotka Franciscoon tulee!
Niinalle myös avautui uusi lehti elämässä, kun hänelle tuli ilmi, että suklaapatukka Dacapo ja elinkautisvanki Al Capone ovat kaksi eri asiaa.. ;) reipas. Niinalle täytyy myös nostaa hattua, reppana on kärsinyt kovasta flunssasta koko reissun ja silti on tullut matkassa reippaasti! Viime yönä meinasin kyllä heittää sitä mandariinilla, ku nokka tukossa kuorsas siihen malliin..

Linnareissun jälkeen ajettiin yli THE one and only, Golden Gate Bridge. Ylläri ylläri sillan ylityskin maksoi, eli 6 dollaria köyhdyttiin. No, ei tosin haitannut yhtään kun päästiin ajelemaan ylös koooorkealle näköalapaikoille, joista näky oli uskomaton! Silta on todella kaunis ympäristöineen ja satuimme paikalle vielä juuri ennen auringonlaskua, jolloin aurinko vielä väritti maisemaa entisestään. Paikalliset sporttimiehet polkivat kukkulan päälle ja laskivat pyörällä niin lujaa alas, että meikäläisiä meinas vähän jännittää niiden puolesta. Katsottiin autosta niiden suorituksia ja mässäiltiin Safewaylta ostetuilla herkuilla, kuten ranchilla, kalkkunalla, juustoilla, pastramilla ja salaatilla, jonka kyljessä lukee family package. Salaatti siis vastaa meikäläisten normaalia lounassalaattia. Hampurilaisia saa joka kulmalta, mutta salaattia saa välillä metsästää ja se myös luonnollisesti maksaa hieman enemmän. Koska Jenkeissä ollaan, autossa meillä kulkee kokoajan purkki loistavaa ranch-kastiketta, jota käytämme kaikkeen. Siis kaikkeen. Viimeksi ostettiin light-versio, kun tsekattiin kalorit siitä ehdasta tavarasta.. Namnam hyvvää.

Seuraavaksi suunnattiin alueelle nimeltä Castro. Paikka on siis erittäin suvaitsevainen alue, kaikkine sateenkaaren väreineen. Päästiin myös todistamaan paikallista äksöniä, kun alle minuutissa viereemme pölähti kymmenisen poliisiautoa pillit täysillä huutaen. Ihan ei päästy perille mitä siinä tapahtui, mutta ihmiset ryntäsivät ulos ravintoloista ja kaupoista kyyläämään mitä on meneillään. Me oltiin tietenkin eturivissä.
Tehtiin pientä shoppailua ja napattiin maagisen hyvät pizza slicet mukaan, jotta jaksettiin urheilla itsemme autolle, joka sijaitsi tuhat kilometriä pitkän ylämäen päällä.

Yksi kuuluisuus on myös Lombard Street, joka on siis jyrkkä, JYRKKÄ, S-kirjaimen muotoinen tienpätkä, joka toki käytiin ajamassa. Niemi ratissa selvittiin alas asti ehjinä. Liikenne täällä on taas täysin erilainen kuin vaikkapa Losissa. Mäet on niin jyrkkiä, että mahanpaohjassa välillä tuntuu tosissaan. Onneksi on automaatti, muuten tulis itku.

Tähän mennessä paikka vaikuttaa täydelliseltä meille. Huomenna tutustutaan mm. Chinatowniin ja kokeillaan mitä se on se shoppailu mistä kaikki puhuu. On aika myös jälleen pyykätä naapurin kolikkopesulassa. Kätevää. Halapaa.

P.S me aiotaan takavarikoida Jaakon musiikkilaitteet tulevana yönä. Oikeesti. Me ollaan koko reissu kuunneltu jotain Selena Gomezia, joka on siis Justin Bieberin tyttökaveri ja sen biisit menee kutakuinkin näin; Uu I love you baby, uuu I sing to you about my feelings, uuu love me baby uuu my name is Barbie girl, my song is So fameeeee. Että kohta lentää Niemen IPhone ikkunasta, uskokaa pois. Buahahahaa.

Nyt me katsotaan jotain Kardashian showta telkkarista ja nautitaan tästä American Dreamista!

Kuvia tulee myöhemmin. Hyvää yötä!